W poniedziałkowy poranek uczniowie z Francji oprowadzili nas po swojej szkole. Pokazali starą bibliotekę zawierającą książki, które mają nawet 200 lat. Mieliśmy okazję poznać personel niepedagogiczny szkoły. Po interesującym zwiedzaniu udaliśmy się na obiad do restauracji „Furahaa”, na pierwszy rzut oka wydaje się być zwykłą restauracją. Jest prowadzona przez głuchego Arthura Devillers. Karta dań zawiera wegańskie potrawy. Arthur chce by jego restauracja była dostępna dla wszystkich klientów, również tych poszukujących dań bezglutenowych. Okazało się, że smak potraw wegańskich czyli bezmięsnych był bardzo zbliżony do smaku prawdziwego mięsa, a nawet lepszy - wszystko było świetnie doprawione, składniki do burgerów zostały dobrane z wielką starannością. Smak można było porównać do tych z najlepszych burgerowni. Po pysznej degustacji ruszyliśmy do firmy Visuel, po której oprowadziła nas głucha lektorka. Visuel współpracuje z uniwersytetem, prowadzi szkolenia i lektoraty francuskiego języka migowego dla osób słyszących, edukuje przyszłych głuchych lektorów. Kolejny etap to spacer po 3. dzielnicy Paryża, odpocząć w pobliżu muzeum Pompidou. Pełni wrażeń wróciliśmy do internatu, mogliśmy również odpocząć w uroczym ogrodzie Instytutu.

We wtorek 9 kwietnia udaliśmy się do MediaPi - agencji dziennikarskiej, założonej przez głuchą Noémie Churlet. Powstaje tam kanał internetowy z wiadomościami dostępnymi w francuskim języku migowym i napisami. Kanał dostępny jest w opłacie abonamentowej. Poznaliśmy proces tworzenia filmów oraz pisania treści. Dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy na ten temat, zaciekawieni zadawaliśmy wiele pytań. Po obiedzie w internacie poszliśmy obejrzeć Moulin Rouge. Zrobiliśmy śmieszne zdjęcia grupowe, potem kontynuowaliśmy zwiedzanie okolicy. Mieliśmy okazję zobaczyć mural ścienny z napisem "Kocham Cię" w różnych językach, włączając w to język migowy. Zwiedziliśmy także najwyżej położoną dzielnicę Montmartre, skąd roztaczał się piękny widok na starą część Paryża oraz na wieżę Eiffla. Odwiedziliśmy Bazylikę Najświętszego Serca Jezusowego, która zachwyciła nas swoim pięknem zarówno zewnętrznym jak i we wnętrzu oraz swoim ogromem. Spacerowaliśmy zwiedzając okolicę, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć firmę oferującą różnorodne tkaniny z całego świata. Po powrocie do internatu odpoczęliśmy i zjedliśmy pyszną kolację.

W ostatnim dniu naszej podróży zwiedziliśmy wiele miejsc i musieliśmy pożegnać Paryż - co nas zasmuciło. Rano spakowaliśmy bagaże i udaliśmy się do nowoczesnej dzielnicy La Défense. To było naprawdę wyjątkowe miejsce. Zrobiliśmy zdjęcia grupowe i spacerowaliśmy wśród pięknych, wysokich budynków. Następnie udaliśmy się metrem do teatru znanego jako „International Visual Theatre” (IVT). Głucha przewodniczka oprowadziła nas po teatrze i opowiedziała interesujące szczegóły. W teatrze występują głusi i słyszący aktorzy, którzy posługują się językiem migowym lub wizualizacją. Jest to teatr znany we Francji i na całym świecie. Osoby słyszące również przychodzą na spektakle, aby móc podziwiać ich występy. Następnie pojechaliśmy do słynnej katedry Notre Dame, gdzie oprócz zwiedzania kupowaliśmy pamiątki. Zostaliśmy zaproszeni na obiad do restauracji, tam jedliśmy pyszną tartę Flambée przypominającą pizzę - podawano ją bez ograniczeń! Kolejny etap zwiedzania to plac przed wieżą Eiffla. Mieliśmy okazję zobaczyć, o godzinie 21:00 migające światła na wieży. Widok był oszałamiający i niezapomniany.

W imieniu całej grupy dziękujemy Fundacji Surdus i Radzie Rodziców przy OSWG za wsparcie finansowe, które umożliwiło nam spędzenie niezapomnianych chwil w cudownym Paryżu. Państwa pomoc otworzyła przed nami drzwi do nowych możliwości, ale także wzmocniła naszą społeczność poprzez promowanie wartości uczenia się i zdobywania nowych doświadczeń.